top of page

Podcast- ja audiomarkkinointi

Tarjoamme teknisesti ja tarinallisesti korkealaatuisia podcasteja. 

Mikä on podcast?

Podcast on viihteen muoto, joka on kuin radio-ohjelma, mutta kuuntelijat ovat pääasiassa aiheesta jo kiinnostuneita kuuntelijoita.  

 

Podcastien luonteen vuoksi aiheet on helppo jakaa vaikkapa kolmen jakson janalle esimerkiksi aiheen esittely — tarinoita aiheesta — aiheen syventäminen. Suunnitteluprosessissa ja käsikirjoituksessa tukenanne ovat ammattikäsikirjoittajat, jotka osaavat kuljettaa tarinaa keskustelun kautta siten, että aihe säilyy kiinnostavana. 

2

Miksi podcast-markkinointi?

Yksinkertaista: podcastit ovat nykypäivää. Suuremmat ikäryhmät alkavat väistyä, ja markkinointiin on löydettävä uusia tapoja, joilla nuoremmat ikäryhmät saadaan kiinnostumaan aiheesta. 

Nuorin mediaa ja erityisesti sosiaalista mediaa käyttävä ikäryhmä on hankala tavoittaa perinteisten mainoskanavien kautta; kohderyhmä tunnistaa maksetun sisällön, eikä anna sille arvoa, vaan kelaa sen ohi huomattavasti nopeammin, kuin ns. orgaanisen sisällön ohi. 

Podcast-markkinoinnin etu on se, että se tavoittaa jakelualustojen algoritmien ansiosta automaattisesti ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta. Sen lisäksi markkinointi on helppoa; ei tarvitse mainostaa podcastin sisältöä, vaan podcastia itseään. 

Podcast-markkinoinnin ero perinteiseen mediaan    

Saatat tässä vaiheessa miettiä, mitä hyötyä on siitä, että tavoitetaan ensisijaisesti jo olemassaolevat asiakkaat; miksi podcast olisi parempi kuin vaikkapa radio- tai lehtimainos? On ihan totta, että kyseiset mainoskanavat tavoittavat enemmän ihmisiä, mutta suurin ero on siinä, kuullaanko mainos, vai kuunnellaanko sitä. 

Ajatellaan, että radiokanavan peitto on vaikkapa 50 000 suomalaista. Näistä 5 000 kuuntelee radiota, kun mainos esitetään. Potentiaalisia asiakkaita tuosta ryhmästä on parhaimmillaankin noin 10 % (500). Yhtäkkiä olemmekin tilanteessa, jossa 50 000 kuulijasta olemmekin tavoittaneet vain 1% potentiaalisia asiakkaita. Radiomainosta ei voi myöskään kuunnella kampanja-ajan jälkeen. 

Otetaan esimerkkiin mukaan podcast-jakso, jossa käsitellään samaa aihetta kuin radiomainoksessa. Jakso on kiinnostava, ja se tavoittaa 500 kuulijaa, joista kaikki ovat kiinnostuneita aiheesta, ja mahdollisesti vielä jakavat jaksoa tutuilleen. Podcast säilyy saatavilla ikuisesti*. 

Podcastia suunnitellessa on hyvä ottaa huomioon sen elinkaari; aiheissa ei kannata ensisijaisesti käsitellä ajankohtaisia asioita, tai muita aiheita, jotka ikääntyessään eivät ole enää ajankohtaisia tai eivät enää ole paikkansapitäviä. Podcastin suunnittelussa teidän tukenanne on ammattitaitoinen tiimi.

 

Kaiken tämän lisäksi podcast kulkee kuulijansa mukana. Parhaimmillaan kohdehenkilö kuuntelee sitä esimerkiksi joka ilta. 

3

Onko podcast aina mainos?

Ei, ei ainakaan perinteisessä mielessä. Pyrimme ottamaan jokaiseen jaksoon journalistisen näkökulman, joka tarkoittaa sitä, että vaikeistakin asioista saatetaan puhua. Podcast on kanava, jolla yhtiö antaa kasvot ja äänen toiminnalleen. Podcast on myös erinomainen tapa tuoda esiin yrityksen oma näkökulma mediakohuihin.

Podcastin tarkoitus on ennenkaikkea vahvistaa yrityksen tai yrittäjän brändiä, ja antaa brändille taustatarina.

4

Miksi juuri me?

Tarjoamme teille podcastin suunnittelun, käsikirjoituksen, julkaisuaikataulun laatimisen, äänityksen asiakkaan omissa tiloissa, ja juontajan, joka pitää jakson langat käsissä. 

    

Sinun tarvitsee vain kertoa tarinasi. 

Psst... kiinnostaako numerot? Lue lisää teknisistä tiedoista.

bottom of page